ISTRAŽIVANJA

Ključ uspjeha: internom komunikacijom do radne angažiranosti

Ana Tkalac Verčič i Anja Špoljarić

13 min

PDF

Pitate li bilo kojeg menadžera o značaju interne komunikacije, vjerojatno ćete dobiti odgovor da je ona izrazito važna. Unatoč tome, u hrvatskoj se poslovnoj praksi vrlo mali broj organizacija sustavno bavi komunikacijom s i među svojim članovima. Ona se uglavnom „događa“. Takav pasivan pristup možda i prolazi određeno vrijeme. Dugoročno, ignoriranje interne komunikacije ima visoku cijenu. Jesu li organizacije uopće svjesne u kojoj su mjeri njihovi zaposlenici (ne)angažirani uslijed (ne)zadovoljstva vrstom, oblikom i intenzitetom komunikacije na radnom mjestu?

Interna komunikacija obuhvaća svaki oblik formalne i neformalne komunikacije koja je omeđena granicama neke organizacije. Njezina je ključna svrha doprinijeti ostvarivanju organizacijskih ciljeva. To obvezno ne uključuje samo uspješno poslovanje i ostvarivanje financijskih ciljeva, nego i razvoj kvalitetnih odnosa među članovima organizacije. Vertikalna komunikacija uprave i menadžera sa zaposlenicima, baš kao i horizontalna komunikacija unutar timova ili među odjelima, značajno utječu na izgradnju odnosa unutar organizacije i čine zaposlenike (ne)zadovoljnima, (ne)posvećenima i (ne)angažiranima.

Pod utjecajem globalizacije i u uvjetima deregulacije i gospodarske krize, interna komunikacija dodatno dobiva na važnosti. U prilog ne ide ni činjenica da se na globalnoj razini smanjuje povjerenje zaposlenika u vlastite menadžere i lidere svojih organizacija (vidjeti Ratanjee, 2023.). Iako su ranije odanost i povjerenje u poslodavca bili norma, danas više nije tako. Za internu komunikaciju u organizaciji to znači povećanu potrebu za iskrenom dvosmjernom komunikacijom. Pandemija COVID-19 dodatno je dovela do velikih promjena u načinu na koji živimo i radimo pa se interna komunikacija danas u značajnoj mjeri odvija po novim pravilima. I dok u svijetu već duži niz godina postoje relevantna istraživanja, stupanj razvijenosti interne komunikacije u hrvatskim organizacijama sve donedavno nam nije bio poznat. Kako bismo provjerili koliko je doista razumijevanje interne komunikacije u hrvatskim organizacijama, proveli smo opsežno istraživanje i pokušali saznati odgovore na pitanja o obuhvatu područja, načinima upravljanja, ključnim kanalima i ishodima dobre interne komunikacije.

Što obuhvaća interna komunikacija

Područje odnosa s internim javnostima, to jest područje interne komunikacije, izrazito je interdisciplinarno. Prisvajaju ga korporativne komunikacije, upravljanje ljudskim potencijalima i marketing – pa je interna komunikacija istovremeno dio raznih poslovnih funkcija, a pritom ni jednoj ne pripada u cijelosti. Svako od navedenih funkcijskih područja naglašava različite elemente interne komunikacije, no bez obzira na pristup, komunikacija u organizacijama nedvojbeno predstavlja prijenos informacija, ideja, stavova ili emocija od jedne osobe ili grupe drugoj, najčešće s namjerom da se utječe na ponašanje. Isto smatraju i europski stručnjaci za internu komunikaciju (vidjeti Tkalac Verčič i sur., 2012.). Oni na internu komunikaciju gledaju kao na internu razmjenu (dijeljenje i primanje) informacija među članovima organizacije u svrhu boljeg razumijevanja organizacije, njezinih ciljeva i međusobnog razumijevanja između različitih grupa zaposlenika.

Komunikacija sa zaposlenicima, kao jedna od temeljnih aktivnosti upravljanja organizacijama, počinje prije nego što se zaposlenik pridruži organizaciji, a traje i nakon što je napusti (iako se u većini organizacija ta činjenica zanemaruje). Međutim, trebamo biti svjesni da je opseg interne komunikacije puno širi od komunikacije sa zaposlenicima. Ona ne samo da treba kreirati i održavati sustave komunikacije u organizaciji, već ima za cilj i osigurati dvosmjernost kako bi zaposlenici mogli što ravnopravnije sudjelovati u razmjeni informacija. Upravo je dvosmjernost u internoj komunikaciji jedan od najvećih problema organizacijskog komuniciranja. Posljedično, iako dobro zamišljena, svrha interne komunikacije u organizacijama često nije sasvim realizirana.

Tko upravlja internom komunikacijom u organizacijama

U praksi je odgovornost za internu komunikaciju unutar organizacije raznolika pa tako voditelj internih komunikacija može odgovarati direktoru ljudskih potencijala, direktoru korporativnih komunikacija, direktoru odnosa s javnošću, direktoru marketinga, pa čak i samom vrhovnom menadžeru. Status i organizacijski položaj ovisit će o veličini organizacije, djelatnosti kojom se bavi, organizacijskoj kulturi, menadžerskom stilu, financijskim resursima, onome što organizacija očekuje ili zahtijeva od poslovne funkcije, no često je i rezultat slučajnog spleta okolnosti.

U europskim organizacijama s više od 500 zaposlenika (vidjeti Nelli, 2018.), interna komunikacija najčešće je zaseban odjel (59,6%) koji odgovara sektoru korporativnih komunikacija (35,6%). U manjim organizacijama za upravljanje internom komunikacijom mogu biti zadužene bilo korporativne komunikacije (14,1%) ili se pak komunikacijske aktivnosti između menadžera i zaposlenika sustavno provode u sklopu ureda predsjednika (6,0%), odjela ljudskih potencijala (5,8%) ili nekog drugog odjela (npr. marketing, odnosi s javnošću i sl.). Iako smještanje interne komunikacije u odjel ljudskih potencijala ili interni marketing ima određene prednosti, najboljom strategijom pokazalo se pozicioniranje interne komunikacije unutar funkcije korporativnih komunikacija. Naime, iako se mnoge aktivnosti interne komunikacije mogu obavljati unutar odjela ljudskih potencijala (kao glavnog kanala za otvorene i ujedinjene interne komunikacijske procese), poželjno je da strategija komunikacija dolazi od komunikacijskih stručnjaka iz funkcije korporativnih komunikacija. Upravo oni su ti koji mogu osigurati da percepcija zaposlenika bude usklađena sa željenom percepcijom organizacije, a ne primjerice odjel internog marketinga, koji u pravilu zna više o svojim kupcima nego o svojim zaposlenicima.

Dubinsko istraživanje interne komunikacije u Republici Hrvatskoj koje smo provodili od 2019. do 2022. godine pokazalo je da postoje i one organizacije koje nemaju ni formalnu funkciju ni osobu odgovornu za interne komunikacije (vidjeti Tkalac Verčič i sur., 2023.). Drugim riječima, u tim organizacijama nitko se primarno ne bavi internom komunikacijom, što znači da je praksa internog komuniciranja više ili manje prepuštena improvizaciji i slučajnosti.

Ključni kanali i zadovoljstvo internom komunikacijom

Okruženje interne komunikacije u posljednje vrijeme značajno se izmijenilo, najviše pod utjecajem razvoja informacijskih tehnologija. Organizacije danas posjeduju cijeli niz komunikacijskih kanala kojima pokušavaju doseći svoje interne javnosti, od tradicionalne komunikacije „licem u lice“ do tiskanih publikacija, elektroničkih medija i društvenih mreža. Navedeni kanali razlikuju se s obzirom na troškove, stupanj složenosti, formalnosti i mogućnost prijenosa poruke. Pri odabiru najboljih kanala za doseg internih javnosti, važno je da organizacije i njihovi menadžeri razmotre potrebe i preferencije, raspoložive resurse, brzinu prijenosa podataka, ciljeve pošiljatelja, osobine poruke, osobine medija i obilježja primatelja. Pandemija COVID-19 drastično je izmijenila uvriježenu poslovnu praksu, pri čemu je jedna od najznačajnijih promjena vidljiva upravo kod odabira kanala interne komunikacije.

O ISTRAŽIVANJU

Istraživanje interne komunikacije u hrvatskim organizacijama započelo je 2019. godine kad smo u sklopu projekta Hrvatske zaklade za znanost „Doprinos interne komunikacije uspješnosti organizacije: položaj, kanali, mjerenje i odnos s povezanim konceptima“ proveli dubinske intervjue s voditeljima korporativnih komunikacija i odjela za upravljanje ljudskim potencijalima. U četverogodišnjem projektnom istraživanju ukupno je sudjelovalo 26 hrvatskih organizacija. Nakon provedenih dubinskih intervjua, pomoću velikog komunikacijskog upitnika prikupili smo primarne podatke o zadovoljstvu internom komunikacijom, atraktivnosti poslodavca, radnoj angažiranosti, ispunjenosti psihološkog ugovora te percipiranoj organizacijskoj podršci. Anketnim dijelom istraživanja obuhvaćeno je 3.457 zaposlenika. Među njima muškarci i žene su podjednako zastupljeni. Najviše ispitanika (njih 31,5%) bilo je u dobi od 36 do 45 godina, a najslabije je zastupljena (samo 3,6%) dobna kategorija između 18 i 25 godina. Prevladavaju ispitanici sa srednjom (36,7%) i visokom stručnom spremom (32,9%). Iako je nemenadžersko osoblje bilo zastupljenije (51,5%), u uzorku smo imali i ispitanike s najniže (30,4%), srednje (14,7%) i najviše menadžerske razine (3,4%).

Na uzorku hrvatskih organizacija istražili smo zastupljenost pojedinih komunikacijskih kanala za internu komunikaciju kao i zadovoljstvo zaposlenika istima. Od kanala interne komunikacije najzastupljenija je elektronička pošta koju koriste sve promatrane organizacije. Učestali su i intranet (96,2%) te radno-edukativni sastanci (92,3%). Otisnute kućne novine najrjeđe su korišteni kanal koji se koristi tek u svakoj trećoj organizaciji (34,6%), dok se digitalna verzija newslettera javlja gotovo pa u svakoj drugoj organizaciji (46,2%). Samo šest organizacija šalje svojim zaposlenicima i tiskanu i digitalnu verziju kućnih novina. Analizirajući podatke, ustanovili smo da ne postoji univerzalna kombinacija kanala interne komunikacije koja je najučinkovitija i najzastupljenija u hrvatskim organizacijama, već poželjna praksa ovisi o jedinstvenim potrebama organizacije i preferencijama njezinih zaposlenika.

Provedena analiza podataka pokazala je da zaposlenici iz uzorka i nisu pretjerano zadovoljni, ali ni nezadovoljni, postojećim praksama internog komuniciranja. Dok njihova prosječna razina zadovoljstva internom komunikacijom iznosi 4,5 (na ljestvici zadovoljstva od 1 do 7), čak 22,6% je izrazito ili vrlo nezadovoljno internom komunikacijom. Istovremeno je izrazito zadovoljno njih 25,9%. Zanimljivo je istaknuti da se zadovoljstvo internom komunikacijom smanjuje kako se povećava dob i radni staž ispitanika, ali ono raste kako se povećava stručna sprema i razina menadžmenta. Isto tako, internom su komunikacijom zadovoljnije žene nego muškarci. Ovakvi rezultati potvrđuju da, unatoč naizgled zadovoljavajućoj prosječnoj ocjeni, i dalje ima mnogo mjesta za napredak pri razvoju organizacijskih praksi interne komunikacije.

Na slici 1. prikazano je prosječno zadovoljstvo internom komunikacijom i radna angažiranost s obzirom na korištenje pojedinih kanala interne komunikacije u organizacijama. Digitalni kanali pokazali su se kao najpopularniji komunikacijski kanali među ispitanim zaposlenicima. Slijede sastanci i osobna komunikacija, iako su prosječne razlike u zadovoljstvu različitim komunikacijskim kanalima zanemarive. Ipak, možemo utvrditi da su zaposlenici najzadovoljniji komunikacijom s članovima svojeg tima i dostupnošću neposredno nadređenog, a najmanje zadovoljni informacijama o tome koliko se njihov posao unutar organizacije cijeni te količinom prisutnih tračeva.

Slika 1. Zadovoljstvo internom komunikacijom i radna angažiranost zaposlenika prema komunikacijskim kanalima

Iako su komunikacijski kanali obrađeni po kategorijama, u praksi se koriste u različitim kombinacijama i s različitim frekvencijama.

Posljedice interne komunikacije za organizaciju

Interna komunikacija usko je povezana s organizacijskom uspješnošću. S jedne strane, dobra komunikacija doprinosi većoj proizvodnosti i nižim ukupnim troškovima, većoj kvaliteti usluge i proizvoda, višoj razini inovacija, većem radnom angažmanu i smanjenoj stopi apsentizma. S druge strane, loša komunikacija uzrokuje brojne probleme. Primjerice, kada timovi rade u izolaciji i ljudi među sobom dijele samo nužne informacije, pozitivni učinci su rjeđe prisutni. Slab intenzitet i niska kvaliteta međuodjelne ili međupozicijske komunikacije stvara osjećaj izoliranosti, otuđenosti i nezadovoljstva, a ujedno vodi i do veće nesigurnosti te niže razine uključenosti zainteresiranih strana u proces odlučivanja.

S obzirom da uspješna interna komunikacija ima potencijal prijenosa vrijednosti organizacije do svakog zaposlenika i uključivanje zaposlenika u ciljeve organizacije, u našem smo istraživanju odlučili staviti naglasak na radnu angažiranost. Globalno, prema recentnom Gallupovom istraživanju, samo se 23% zaposlenika osjeća angažiranima na radnome mjestu. U Republici Hrvatskoj nije znatno drugačije. Štoviše, iako smo utvrdili da su zaposlenici djelomično angažirani (prosječna vrijednost iznosi 5,0, u rasponu od 1 do 7), tek 23% zaposlenika može se smatrati vrlo ili izrazito angažiranima, što je istovjetno podatcima iz 160 zemalja. Još preciznije, pokazalo se da su dvije trećine zaposlenika iz uzorka barem djelomično angažirane. Žene su (prosječna vrijednost 5,08) nešto angažiranije od muškaraca (prosječna vrijednost 4,92), a utvrđeno je da se radna angažiranost povećava i s obrazovnom te hijerarhijskom razinom. Najmanje su angažirani mlađi zaposlenici do 25. godine života.

Stavljajući u odnos internu komunikaciju organizacije i radnu angažiranost zaposlenika, dodatno smo utvrdili da se interna komunikacija opravdano može smatrati jednim od temelja angažiranosti na radnom mjestu. Spoznaja o pozitivnoj i snažno izraženoj povezanosti zadovoljstva internom komunikacijom i radne angažiranosti zaposlenika u Republici Hrvatskoj u skladu je s prethodnim rezultatima u svijetu, prema kojima organizacije s učinkovitom internom komunikacijom imaju čak do četiri puta veću vjerojatnost da će i njihovi zaposlenici biti angažirani (vidjeti Iyer i Israel, 2012.). Dodatno, ustanovili smo da organizacije koje koriste digitalne kanale za internu komunikaciju imaju ujedno i najangažiranije zaposlenike. Time se zapravo ističe važnost prilagodbe načina i kanala komuniciranja unutar organizacije digitalnim trendovima koji u velikoj mjeri utječu i na naš privatni i poslovni život.

Kako povećati zadovoljstvo internom komunikacijom

Ne smijemo podcijeniti zaposlenike i zaboraviti da su zaposlenici snalažljiva javnost. Teško ih je „prevariti“ jer s organizacijom žive svaki dan. Uglavnom znaju što se zbiva i osjećaju postupa li se s njima (ne)iskreno. Žele činjenice, a ne prazna obećanja i optimistične laži. Prošla su vremena kada su menadžeri mogli samo reći: „Vjerujte nam, to je za vaše dobro“. Zaposlenici zaslužuju i trebaju biti partneri svojih poslodavaca. Vole znati i čuti istinu, pogotovo izravno, licem u lice. Isto tako žele iskreno čuti koliko dobro obavljaju vlastiti posao. Kroz dubinske intervjue koje smo proveli u sklopu opisanog istraživanja ustanovili smo da bi se povjerenje u organizacije povećalo kad bi se menadžeri zaposlenicima obraćali ranije i češće, kad bi pokazali da vjeruju zaposlenicima dijeleći s njima loše i dobre vijesti, te kad bi se zaposlenike uključilo u proces odlučivanja pitajući ih za njihove ideje i mišljenje. U današnjem okruženju komunicirati iskreno znači poštovati zaposlenike, uvažavati njihove brige i dati im priliku da shvate tržišnu stvarnost. Uspješne organizacije, vođene „pametnim“ menadžerima, već shvaćaju taj poslovni komunikacijski imperativ. Njima su dobro i pošteno informirani zaposlenici najbolji ambasadori i put ka organizacijskom uspjehu.

IZVORI I PREPORUKA

  • Tkalac Verčič, A., Verčič, D. i Sriramesh, K. (2012). Internal communication: Definition, parameters, and the future. Public Relations Review, 38(2), 223-230.

  • Nelli, R. P. (2018). Internal Communication in Europe: Key Success Factors and Manegerial approaches. Vita e Pansiero, https://www.ascai.it/uploads/news/391c9d4d.pdf

  • Tkalac Verčič, A., Verčič, D. i Špoljarić, A. (2023). Internal Communication and Employer Brands. London: Routledge.

  • Gallup (2023). State of the Global Workplace 2023 Report: The Voice of the World's Employees. Gallup.

  • Ratanjee, V. (2023). How to Build Trust in the Workplace. Gallup, https://www.gallup.com/workplace/393401/trust-decline-rebuild.aspx

  • Iyer, S. i Israel, D. (2012). Structural Equation Modeling for Testing the Impact of Organization Communication Satisfaction on Employee Engagement. South Asian Journal of Management, 19(1), 51-81.

  • Crowther, S. i Ford, H. (2008). My life and work. Cruguru Publishers.

Ana Tkalac Verčič redovita je profesorica u trajnom izboru na Ekonomskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Područja njezina interesa su komunikacijske discipline, prije svega područja marketinške komunikacije, odnosa s javnošću, oglašavanje i interne komunikacije.

Anja Špoljarić viša je asistentica na Ekonomskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Područja njezina interesa su odnosi s javnošću, interna komunikacija i marka poslodavca.